Uw droomhuis...              

op een van de mooiste plekjes van Moerkapelle

 

De Donderdam

De Donderdam dankt zijn naam aan de Waddinxveense schout en timmerman Joris Adriaensz Donder, die er in 1628 een overtoom bouwde.  

Een overtoom is een bouwwerk, waarbij een schip over land van het ene in het andere water werd getrokken, met het doel een peil verschil te overwinnen.  

Een overtoom bestond vaak uit een helling met daarop balken die met vet ingesmeerd waren. Met behulp van een takel, opgehangen boven het hoogste punt van de overtoom, werd het schip uit het water getrokken en over de balken naar een ander water verplaatst. Op oude afbeeldingen zijn vaak de grote wielen te zien waarmee de takels werden bediend. Soms werden in plaats van balken boomstammen gebruikt, waarover het schip kan rollen.  


Al in het begin van de 17e eeuw werd toestemming gevraagd om op de locatie van de Donderdam een sluis (verlaat) te maken zodat schippers via Waddinxveen in de Gouwe konden komen. Hiervoor werd echter geen toestemming geven, omdat volgens de deskundigen teveel "vreemd" water vanuit het waterschap Rijnland via dit sluisje bij het schutten in het waterschap Schieland zou komen. Ook nu nog loopt de landscheiding / waterkering dwars over de percelen grond.  

Door de overtoom ontstond er een sluiproute voor kleine turfscheepjes. Ze vaarden om vanaf de Rotte via het sluisje bij de Hollervoeterbrug door het Kerkewater in de Moerse vaart tot aan de Donderdam, waarna ze via de overtoom richting Waddinxveen vaarden tot in de Gouwe om zo verder hun weg naar het noorden, Amsterdam, te vervolgen.

Hierdoor hoefde men niet vanaf de Hollandsche IJssel door de nauwe sluizen van Gouda wat uren wachttijd en flink wat tolgeld scheelde.

Bij de Donderdam heeft van 1652 tot 1843 een herberg gestaan, die een belangrijke functie vervulde, omdat de weg over de dijk tussen de Zuidplas en de polder de Wilde Venen destijds een belangrijke doorvoerroute was tussen Den Haag en Gouda.  

http://www.mooizuidplas.nl/lokale-historici-willen-donderdam-terug-op-de-kaart/